FINANSIELLA MÅL

Långsiktiga finansiella mål

Under 2023 upprepade AddLife sina långsiktiga finansiella mål. Den underliggande målsättningen är fortsättningsvis att över en fem års period fördubbla AddLifes resultat (EBITA) genom en tillväxt om 15 procent per år. Tillväxten skall genereras både organiskt och via förvärv. Förvärven finansieras till stor del med det egna kassaflödet via en hög lönsamhet (R/RK) på minst 45 procent.

Resultattillväxt EBITA 15 procent
Resultattillväxten (EBITA) ska långsiktigt uppgå till 15 procent per år. Minskningen under 2023 förklaras i hög grad av signifikant covid-19 relaterad försäljning under 2022 som inte upprepades under 2023.

Dynamisk graf: Resultattillväxt EBITA

Lönsamhet 45 procent
Lönsamheten (R/RK), dvs relationen mellan rörelseresultat (EBITA) och rörelsekapital, ska överstiga 45 procent.

Dynamisk graf: R/RK

Modell för finansiell styrning
Utifrån koncernens övergripande långsiktiga finansiella mål, och respektive dotterbolags situation, finansiella ställning och förutsättningar har samtliga dotterbolag individuella mål och finansiella fokusområden vad gäller såväl resultattillväxt som lönsamhet (R/RK). Av samtliga dotterbolag fokuserar ungefär 25 procent främst på EBITA marginalen, 50 procent på ökad resultattillväxt och 25 procent på i huvudsak effektivisering av rörelsekapitalet.

Utdelningspolicy 30-50 procent
AddLifes utdelningspolicy innebär en målsättning om en utdelning motsvarade 30–50 procent av koncernens resultat efter skatt. Hänsyn tas till investeringsbehov och andra faktorer som bolagets styrelse anser vara av betydelse. Koncernen har god och stabil kassagenerering och en affärsmodell som är okänslig för  konjunktursvängningar. Det goda kassaflödet under det andra halvåret stödjer vår ambition att minska nettoskulden genom eget genererat kassaflöde varför styrelsen för 2023 föreslår en utdelning om SEK 0,50 per aktie vilket motsvarar 30 procent av koncernens resultat efter skatt.

Dynamisk graf: Utdelning
Senast uppdaterad: 2024-04-05 08:35:23 av lina.astrom@add.life